Hvordan bliver man nr. ét i Google søgeresultater?

Et af de mest almindelige spørgsmål som jeg stilles overfor er: Hvordan kan man sikre sig at man kan findes via Google?

Et yderst relevant spørgsmål, som der ikke er noget helt enkelt svar på.

Indledningsvis, så er det vigtigt, at man gør sig selv klart, at ikke alle kan ligge i toppen af Google søgeresultater, og ydermere har det betydning, hvilke søgeord man forventer at blive fundet på.

Hvis du møder nogen som påstår at de kan garantere et resultat, så er det første du skal undersøge: Hvilket resultat er det de kan garantere?

image-seoJeg møder ofte bureauer som påstår at de kan garantere et resultat på f.eks. Google. Det forunderlige ved det er dog, at hvis man søger på f.eks. SEO eller søgemaskineoptimering (som jo altså er det de påstår at være gode til), så dukker deres egen virksomhed ikke engang op på side ét. Dette gør naturligvis at man må stille spørgsmål til deres såkaldte garantier, hvis de ikke engang selv er i stand til at bringe egen virksomhed ind på side ét i søgeoversigten.

Nok om garantier og andre virksomheder, jeg vil i stedet her gennemgå trin for trin, hvad der kan og ikke mindst bør gøres.

I mange tilfælde kan man garantere en vis forbedring i synlighed, men i stort set alle tilfælde er det umuligt at garantere en topplacering på Google søgeresultater.

Årsagen til dette er som tidligere nævnt, at ikke alle kan ligge på side ét i søgeresultaterne. Dette i kombination med at ingen helt præcist ved hvad der skal til for at sikre en top placering – det ved kun Google – gør at det er umuligt at give garantier.

Når alt dette er sagt, så er det som oftest muligt at forbedre en placering i søgemaskinerne, og dette gøres gennem tiltag som per erfaring virker i ret stor udstrækning.

Blot for en god ordens skyld, så står SEO for Search Engine Optimization, eller på dansk Søgemaskine Optimering.

Grundlæggende SEO.

Din hjemmeside skal være opbygget korrekt. Det vil sige, at de koder som styrer selve sidens design, og formateringen af indholdet, skal være i orden rent teknisk. Når du er kunde ved zkagen marketing, så er denne del en integreret del af de hjemmesider vi udvikler.

Hjemmesidens tekstindhold skal indeholde de ordkombinationer som du forventer at blive fundet gennem. Disse ordkombinationer, skal optræde flere gange, men dog samtidigt ikke i overdreven grad i indholdet.

Hjemmesiden skal være tilmeldt Google. Dette søger vi for.

Ovenstående er det helt fundamentale og grundlæggende for at hjemmesiden kan findes, dog uden at dette garanterer noget resultat, da det vil være fuldstændigt afhængigt af hvilke søgeordskombinationer der forventes at udløse et resultat, samt hvor mange konkurrenter der findes på området.

Videregående SEO

Når ovenstående grundlæggende er på plads, er der følgende der kan gøres i bestræbelserne på at forbedre en placering. Alle nedenstående forslag er med til at styrke din hjemmesides placering i forhold til konkurrenterne.

  • De søgeords kombinationer som er udvalgt og placeret i hjemmesidens indhold, kan udvalgte steder fremhæves med fed skrift.
  • Billeder og illustrationer kan navngives samt tilføjes beskrivelser som indeholder søgeords kombinationerne.
  • Søgeords kombinationerne kan tilføjes hjemmesidens meta beskrivelse. Dette er en service som vi tilbyder at løse som en udvidelsespakke.
  • Indholdet på hjemmesiden bør opdateres med jævnlig mellemrum. Nye sider eller artikler kan oprettes, og eksisterende kan revideres.

Følgende er særdeles vigtig i bestræbelserne på at optimere synlighed i søgemaskiner:

Du skal gøre alt hvad du kan for at få andre relevante hjemmesider til at linke ind til din hjemmeside. Hvis de ønskede søgeordskombinationer samtidigt bruges i forbindelse med disse link, så er det optimalt. Bedst er det, hvis der linkes ind til forskellige undersider. Dem der skal linke til dig, er typisk brancheorganisationshjemmesider eller tilsvarende.
Det er almindeligt anerkendt, at indkomne relevante links er af største vigtighed, og hvis din hjemmeside er forholdsvis ny, så er det på dette område at dine konkurenter typisk er foran dig.

Konkurrenternes indvirkning på din placering.

Hvis du finder et specifikt søgeord, hvor mange konkurrenter er der så, som har samme interesse som dig? Her er det vigtigt at forstå om det du ønsker at opnå synlighed for, har en snæver geografisk relevans, eller om du i stedet er ude i et nationalt eller eventuelt globalt konkurrence forhold.

Hvis du har en forholdsvis snæver geografisk interesse, så er det alt andet lige lettere at opnå synlighed i søgeresultater.

Lad mig give et eksempel. Hvis søgeordet f.eks. er: Hotel, så vil du blive præsenteret for 3.150.000.000 resultater! Hvis du derimod søger efter: Hotel Skagen kommer der kun en brøkdel af disse resultater. Dette er fordi søgeords kombinationen er mere specifik og dette betyder at antallet af potentielle konkurrenter er tilsvarende lavere.

Hvor opholder vedkommende der søger sig?

Den fysiske placering som den PC der søges fra, har også relevans. Alle PC’er der er tilknyttet Internet har et unik identifikationsnummer, lidt som et telefonnummer, der afslører hvor denne PC fysisk opholder sig. Denne placering indgår ligeledes i de resultater der præsenteres. Således at resultater der ligger tættest på den der søger, typisk optræder med højere placering end andre der ligger længere væk.

Hvornår kan jeg se forbedringerne slå igennem?

Arbejdet med at sikre en fornuftig placering, er som du kan se ud af ovenstående en fortløbende process. Selv om du ikke foretager dig noget, så kan der ske det at din placering forringes. Dette sker når dine konkurrenter arbejder mere intenst med deres hjemmeside end du gør med din, hvorved at de rent faktisk skubber dig tilbage i hierarkiet.

Det er umuligt at sige med sikkerhed hvor lang tid der går, før en forbedring slår igennem. Dette vil samtidigt være afhængig af hvad dine konkurrenter foretager sig, men nogle gange ser man resultater i løbet af en uge, andre gange tager det adskillige måneder før der sker noget.

Køb dig til en sikker placering.

Hvis alt andet ikke virker, så er det muligt at betale for at opnå en helt sikker placering. Dette foregår ved at man betaler for det antal af klik der kommer på et søgeresultat. Dette er de såkaldte Google Adwords. Hvis du føler at dette kan have relevans for dig, så kan vi også hjælpe med dette.

Alt hvad der står her ovenfor kan være uden relevans i dag.

I den sidste ende, så er det Google der 100% suverænt bestemmer hvilke kriterier der er gældende for at opnå en god placering, og de ændrer og justerer kontinuerligt i de algoritmer der styrer søgeresultaterne. Derfor er det umuligt at vide om dele af hvad jeg netop har skrevet, pludselig en dag er irrelevant. Hvis det bliver tilfældet, så er det gode, at det vil påvirke alle, og ikke kun dig!

Uanset, så står jeg klar til at hjælpe dig med at optimere din hjemmesides placering.

Posted in Artikler and tagged , , .